divendres, 28 d’abril del 2017

Pròleg


El Fabra diu que “adulterar” és “desnaturalitzar mesclant-hi una substància estranya”. I de fet, tothom sap que molts dels aliments que es troben al mercat estan més o menys desnaturalitzats i viciats; és a dir, adulterats. Aquestes adulteracions en molts casos són inofensives però en molts d’altres perjudiquen la salut. Tant en un cas com en l’altre, el que si és cert és que modifiquen la qualitat original del producte.
El meu objectiu és familiaritzar el lector amb algunes d’aquestes adulteracions i explicar-li la manera de descobrir-les per mitjà d’anàlisis senzilles a l’abast de tothom.
Com molt bé algú pot objectar, algunes d’aquestes adulteracions són autoritzades per la llei i per tant, han perdut el seu caràcter de vici. Així allò que era una falsificació clara ha esdevingut un grau més del procés de fabricació.
Jurídicament potser s’hauria d’admetre aquest raonament; però des d’altres punts de vista, malgrat la legalitat, la raó desapareix. I precisament són aquest altres punts de vista els que defenc. El consumidor conscient escarmentat i desconfiat en front de la contínua erosió de qualitat que tots veiem en els aliments.
La llei autoritza la utilització en determinades proporcions de certs colorants, conservatoris i altres additius en alguns aliments; però nosaltres creiem que són preferibles els aliments sense additius per moltes lleis i reglaments que existeixin. Aquestes legislacions garanteixen el bon estat del producte però no es preocupen del gust, l’olor, la consistència... és a dir, de la seva qualitat. I per això, arriben a les nostres taules tomàquets insípids, fruites sense olor ni gust, llegums sense sabor, ous passats o, encara pitjor, pernil dolç que sembla plàstic, embotits fets de fècules i colorants però sense carn de porc... Pel que fa als casos en els quals les lleis i reglaments autoritzen determinades adulteracions en els aliments, creiem que la posició de tota persona responsable, amb un mínim de sentit crític i una certa independència de criteri en front de les pressions publicitàries, ha de ser l’escepticisme.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada